joi, 30 iulie 2015

citate despre Educatie

Despre educatie
Vasile Pop:
"Şcoala este a copiilor. Noi existăm datorită lor!"
Confucius:
Natura ne aseamană, educaţia ne deosebeşte
Aristotel:
Educaţia este un ornament în vremuri de prosperitate şi un refugiu în vreme de restrişte
Heraclit din Efes:
Educaţia este un soare pentru cei care o au
Barack Obama:
Viitorul aparţine naţiunilor care-şi educă cel mai bine cetăţenii
Tom Bodett:
Educaţia este cea mai puternică armă care poate schimba lumea
Seneca:
Nu pentru şcoală, ci pentru viaţă învăţăm
Edmund Burke:
Educaţia este apărarea ieftină a naţiunilor
Ioan Gura de Aur:
Cel ce cunoaşte e ca şi lumânarea aprinsă, de la care pot lua lumină mii de alte lumânări
Andi McIntyre:
Dacă ai impresia că educţia e scumpă, atunci incearcă să vezi cum e ignoranţa.

joi, 23 iulie 2015

cum depistam dislexia si ce masuri luam

Baiatul vorbaret de 5 ani ce nu poate invata alfabetul. Fata de 7 ani, inteligenta, creativa, care nu stie bine sa citeasca. Adolescentul talentat ale carui note mediocre sunt explicate prin lipsa de motivare. Studentul ce a terminat cu greu liceul si acum se simte coplesit.

Ceea ce acesti tineri, de altfel inteligenti si sociabili, au in comun este o incapacitate care face invatarea "obisnuita" foarte dificila. Dislexia, caracterizata prin probleme legate de invatarea cititului, de intelegerea a ceea ce se citeste, de despartirea in silabe si de organizare a gandurilor, poate fi descoperita inca de la gradinita sau poate sa ramana nediagnosticata. Deoarece interfereaza cu abilitatea de a invata la scoala, dislexia poate fi frustranta atat pentru elevi cat si pentru parinti.


Necazuri cu cuvintele

Presupunerea comuna in legatura cu dislexia este aceea ca este caracterizata prin cititul cuvintelor in ordine inversa, de exemplu "sut" este citit "tus". Desi acest tip de probleme poate fi asociat cu dislexia, aceasta nu poate fi explicata pur si simplu prin cititul literelor sau cuvintelor de la coada la cap. Dislexia este caracterizata prin dificultati in stabilirea conectiunii de baza dintre simboluri (litere) si sunetele corespunzatoare lor.

Atunci cand majoritatea copiilor invata sa citeasca, ei folosesc tehnici tipice de "decodificare": recunoasterea imaginilor literelor si invatarea sunetelor corespunzatoare fiecarei litere. Apoi incep sa isi imagineze (sa decodifice) cum vor arata si cum vor suna literele atunci cand sunt puse impreuna pentru a forma cuvinte. Pentru dislexici, procesul de decodificare poate fi o incercare grea, din mai multe motive. Ei sunt incapabili sa sesizeze diferentele dintre anumite sunete (de exemplu, diferenta dintre "p" si "b"), sau pot vedea (percepe) incorect spatiile dintre litere, ceva de genul:
Ac estec uvin tesunti ncore ctspat iate.
Acestecuvintesuntlipiteuneledealtele.

Cauzele specifice ale dislexiei nu sunt cunoscute, si probabil exista multe cauze. Cel putin 14 zone ale creierului sunt implicate in procesul de citire. Incapacitatea de a invata este general acceptata a fi rezultatul unor defecte subtile in organizarea acestor zone. Mesajele trimise de catre creier par sa devina amestecate sau confuze. Dislexicii pot fi capabili sa auda si sa vada (perceapa) perfect insa ceea ce aud si vad ei suna si arata diferit fata de ceea ce aud si vad majoritatea oamenilor. Se presupune ca defectele care cauzeaza dislexia sunt prezente inca de la nastere si sunt influentate de ereditate. Aproximativ intre 5% si 10% dintre copiii de varsta scolara prezinta un tip de incapacitate de a invata.
Copiii cu dislexie, in mod obisnuit, prezinta o mare diferenta intre coeficientul de inteligenta si rezultatele academice. Aceasta diferenta nu poate fi explicata prin surzenie, probleme de vedere, slaba pregatire a profesorilor, lipsa de motivare sau factori emotionali. Deseori, capacitatea copilului de a gandi creativ si abstract este foarte buna, insa cititul si gramatica sunt mult sub asteptari. Poate fi prezenta si discalculia - probleme referitoare la abilitatile matematice.

Un copil dislexic, observand colegii citind si progresand, ar putea sa se simta "prost" pentru ca nu poate tine pasul cu ei. Si pe masura ce continua sa aiba insuccese la scoala, respectul de sine se poate diminua. Educatorii insista asupra importantei descoperirii cat mai de timpuriu a unei incapacitati de a invata, astfel incat copilul sa poata fi invatat intr-un mod alternativ si astfel sa aiba succes la scoala.


Diagnosticarea dislexiei

Scoli, psihologi, chiar si unele spitale ofera posibilitatea testarii copilului ce pare sa aiba o incapacitate de a invata. Canditatii pentru testare includ copii cu o inteligenta cel putin normala care nu se descurca la scoala asa cum ar trebui, corespunzator nivelului de inteligenta. Evaluarea comprehensiva a unei incapacitati de a invata implica o serie de teste cognitive, lingvistice, social-emotionale si academice. Daca a fost stabilit diagnosticul se poate incepe un tratament. Tratamentul - ajutorul dat copiilor pentru a gasi modalitati prin care pot invata - necesita cooperarea stransa dintre parinti si educatori si poate implica si terapisti si tutori.

Din fericire, majoritatea copiilor cu dislexie sunt capabili sa invete strategii si tehnici care sa le permita sa studieze intr-o scoala obisnuita. Un mediu cat mai putin restrictiv este cel mai potrivit, atat timp cat copilul este ajutat sa invete intr-un mod adecvat si potrivit. Totusi, s-ar putea sa fie nevoie si de o parte de "educatie speciala" pentru a ajuta copilul sa inteleaga si sa depaseasca incapacitatea de invatare.


Strategii functionale de invatare

Strategiile compensatorii ofera copilului metode de a depasi efectele dislexiei. Aceastea pot include: inregistrarea textelor si cursurilor, folosirea de cartonase pentru invatarea conceptelor noi, pozitionarea copilului in fata clasei pentru a putea observa mai bine profesorul, folosirea calculatorului pentru rezolvarea problemelor de pronuntie si gramatica.

Remedierea reprezinta o metoda de invatare care permite copilului sa primeasca informatiile de care are nevoie intr-un mod prin care el le poate asimila. Exista 3 componente ale remedierii:
  1. Invatarea prin unitati mici
  2. Supra-invatarea
  3. Prezentarea multisenzoriala
Prin prezentarea unor unitati mici de informatie, copilul se poate concentra mai bine si astfel, treptat, poate stapani material dificil, putin cate putin. De exemplu, introducerea familiei de cuvinte "oi" - oi, moi, ploi etc. Copilul invata sa se gandeasca la sunetele literelor si la forma pe care o ia gura sa atunci cand pronunta aceste sunete. Aceasta informatie este predata intr-un context plin de inteles de cateva ori, mai multe decat ar fi considerat ca necesar. Componenta de supra-invatare este foarte importanta. Repetarea ajuta elevul dislexic, care are tendinta de a "pierde" usor informatia.

Pe masura ce copilul pronunta si citeste cuvintele, el le si traseaza - incercand sa le "simta". Instruirea verbala include si prezentari vizuale. In prezentarile multisenzoriale materialul invatat este auzit, pronuntat, vazut si pipait. Uneori este dificil de stabilit exact unde este deficitul copilului dislexic. Prezentarile multisenzoriale predau tuturor simturilor deodata in speranta unei mai rapide invatari. Este foarte util pentru parinti ca aceste tehnici sa fie invatate si practicate si acasa.


Calea spre succes

Deoarece pentru un elev dislexic, chiar si sub supraveghere si tratament, deseori scoala reprezinta o lupta, dezvoltarea unei imagini sanatoase despre sine este in pericol. De aceea parintii sunt sfatuiti sa se concentreze pe activitati pe care copilul le gaseste usoare si in care, eventual, poate si excela, cum ar fi sportul, diferite hobby-uri, colectionarea. Muzica, arta, teatrul, munca voluntara pot ajuta copilul dislexic sa se simta si sa fie special. Expertii sunt de acord ca dislexia nu este un impediment al succesului; multi dislexici sunt de fapt talentati intr-un mod sau altul. Deseori dislexia furnizeaza acel ceva in plus, acea scanteie de creativitate, care vine dintr-un mod de gandire diferit si desprins de sistemul normal de valori.

Exista multi oameni faimosi care au inregistrat succese remarcabile in ciuda, sau poate din cauza, incapacitatii lor. Printre ei, unii dintre cei mai mari ganditori ai timpurilor noastre: Winston Churchill, Walt Disney, Albert Einstein, si Thomas Edison. Artistii Tom Cruise, Whoopi Goldberg si Cher au dislexie, la fel ca si sportivii Nolan Ryan si Bruce Jenner. Chiar daca un copil are dislexie, aceasta nu inseamna ca parintii sau educatorii lui trebuie sa se astepte la mai putin din partea lui. Artistii, atletii, oamenii de stiinta, politicienii mentionati aici au fost cu totii capabili de lucruri marete in ciuda problemelor pe care le-au avut.



Sursa: The Nemours Foundation

Sistemul educational Montessori

Mediul Montessori pentru copiii de la cresa si gradinita pana la nivelul liceului, se bazeaza pe o filozofie educationala foarte diferita de cea traita de majoritatea adultilor care suntem noi.

"Ghidul" Montessori, asa cum este denumit, de obicei, educatorul, in loc sa inceapa cu un set de lectii dictat de o scoala a societatii adultilor, construieste pe tendintele naturale ale copilului catre explorare, munca, creativitate si comunicare, pentru a crea un mediu de invatare care sa hraneasca pasiunile in desfasurare ale copiilor.Firesc, adultul care are sarcina organizarii acestui mediu are nevoie de o pregatire foarte diferita. Instruirea traditionala Montessori consta intr-o activitate de un an pentru fiecare dintre cele trei nivele de varsta si stadii de dezvoltare de mai jos: 0-3 ani, 3-6 ani, 6-12 ani.Profesorul Montessori pentru liceu trebuie, in mod ideal, sa fi absolvit toate trei cursurile de instruire plus o specializare universitara in una sau mai multe discipline.

Cateva detalii specifice prinvind metoda Montessori

Va prezentam cateva detalii specifice ale metodei Montessori, care ilustreaza necesitatea unui tip de instruire specific:
  • Gruparea copiilor de varste diferite. Copiii sunt grupati pe varste si abilitati neomogene, in serii de trei sau sase ani: 0-3, 3-6, 6-12 (uneori 6-9 si 9-12), 12-15, 15-18;
  • Exista o interactiune constanta, o permanenta rezolvare de probleme, predare de la copil la copil si o socializare permanenta;
  • Copiii lucreaza in conformitate cu propriile lor abilitati si nu se plictisesc niciodata (din aceasta perspectiva, acest sistem ar fi o mana cereasca pentru invatamantul simultan din multe zone rurale din Romania);
  • Mediul special pregatit este amenajat in functie de aria curriculara, iar copiii sunt liberi sa se deplaseze prin clasa in loc sa stea in banci;
  • Nu exista limita in ceea ce priveste timpul in care copilul poate lucra cu un anume material. In fiecare perioada a zilei, toate ariile curriculare--matematica, limba, stiintele, istoria, geografia, desenul, muzica, etc., pot fi studiate la toate nivelele;
  • Metoda de predare - Preda predand, nu corectand;
  • Nu exista lucrari de control care sa se inapoieze cu corecturi in rosu. Se respecta munca si efortul copilului asa cum sunt; 
  • Profesorul, printr-o observare extensiva si prin inregistrarea observatiilor, planifica proiecte individuale prin care fiecare copil sa-si dezvolte capacitatea de a invata ce-i trebuie pentru a-si imbunatati performantele. Raportul profesor-copii: de la 1:1 la 1:30+. Cu exceptia grupelor pentru varstele de 0-3 ani (in care marimea grupului e dictata de regulile Ministerului Sanatatii), raportul este de un profesor Montessori si un supraveghetor (asistent) la 30+ copii. Profesorul este instruit sa predea individual, nu sa tina cursuri unui grup mai mare sau mai mic, si sa supravegheze peste 30 de copii care desfasoara o gama foarte larga de sarcini. El este pregatit in probleme fundamentale de matematica, limba, stiinte si arte, si in calauzirea cercetarii si explorarii copilului, concentrandu-i interesul si emotiile asupra temei. Profesorul nu stabileste teme, nici nu dicteaza ce trebuie sa se studieze sau sa se citeasca si nici nu stabileste limite privind profunzimea interesului copilului.
Discipline fundamentale
Profesorul Montessori, in perioada instruirii, face practica pentru majoritatea lectiilor cu materialele la toate disciplinele. De asemenea, trebuie sa treaca examene scrise si orale pentru aceste discipline pentru a obtine diploma. Este instruit, de asemenea, sa recunoasca daca un copil este pregatit pentru o anumita lectie intr-o anumita disciplina in functie de varsta, abilitate si interes si este calificat sa dirijeze progresul individual.

Arii curriculare
Toate disciplinele sunt interconectate, nu sunt predate izolat, profesorul modeland o personalitate "renascentista" cu interese largi. Copilul poate lucra cu orice material pe care-l intelege, in orice moment.

Orarul
Pana la varsta de sase ani exista zilnic una sau doua perioade de trei ore de activitate neintrerupta fara a fi separate de lectii de grup. Copiii mai mari isi programeaza intilniri de studiu in grup si cu profesorul ori de cate ori este necesar. Adultii si copiii respecta concentrarea si nu intrerup pe cel care e ocupat cu o anumita sarcina. Grupurile se organizeaza spontan sau pe baza de o programare anterioara speciala. Totusi, aproape intotdeauna, se acorda prioritate activitatii alese individual. Pentru copiii care urmeaza sa intre in invatamantul primar se organizeaza asa zisa zi prelungita, care corespunde grupei pregatitoare din invatamantul prescolar romanesc.

Marimea clasei
Cu exceptia grupelor de cresa, cele mai de succes clase sunt cele care cuprind un numar de 30-35 copii la un cadru didactic (foarte bine instruit pentru nivelul la care preda) si un asistent supraveghetor. Acest lucru e posibil deoarece copiii raman in acelasi grup timp de trei pana la sase ani iar majoritatea activitatilor de predare-invatare au ca sursa copiii si mediul.

Stiluri de invatare
Sunt stimulate toate tipurile de inteligenta si toate stilurile de invatare: muzical, corporal-kinestezic, spatial, interpersonal, intrapersonal, intuitiv, lingvistic traditional si cel logico-matematic (citire-scriere-aritmetica). Acest model specific a fost redescoperit de catre psihologul Howard Gardner de la Universitatea Harward, in teoria inteligentelor multiple.

Evaluare
Nu exista note sau alte forme de recompensa sau pedeapsa, nici deschise, nici subtile. Evaluarea se face prin portofolii, observare de catre cadrul didactic si prin fise de progres. Proba daca sistemul functioneaza consta in realizarile si comportamentul copiilor, satisfactia, maturitatea, bucuria, dragostea de a invata si nivelul ridicat al activitatii.

Cerinte pentru varsta de 3-6 ani
Nu exista cerinte academice pentru aceste varste, insa copiii isi insusesc o cantitate surprinzatoare de cunostinte si, adesea, invata sa citeasca, sa scrie si sa socoteasca la un nivel care, de obicei, depaseste ceea ce se crede posibil pentru aceste varste.

Cerinte pentru varsta de 6-18 ani
Profesorul observa in permanenta interesele fiecarui copil si faciliteaza cercetarea individuala in domeniul acestor interese. Nu exista alte cerinte curriculare decat cele stabilite in Curriculum-ul National, sau cele cerute la admiterea in liceu sau de examenul de capacitate si cel de bacalaureat. Acestea iau o cantitate de timp minima. De la varsta de 6-7 ani elevii proiecteaza contracte cu cadrul didactic care trebuie sa le indrume activitatea solicitata, sa pastreze un echilibru general al domeniilor de activitate si sa-i invete sa devina responsabili fata de propria educatie si de utilizarea timpului. Activitatea din ciclul elementar si gimnazial cuprinde si materii care, de obicei, apar la liceu.

Formarea caracterului
Aceasta formare este considerata pe acelasi plan cu formarea academica, elevii invatand sa aiba grija de ei insisi, de ambianta, unul de celalalt - gatesc, curata, construiesc, lucreaza gradina, se deplaseaza gratios, vorbesc politicos, sunt respectuosi si gata de a acorda ajutor, desfasoara activitate sociala in comunitate, etc.

Rezultatele acestei metode
Atunci cand mediul raspunde tuturor trebuintelor copiilor, acestia devin, fara vreo manipulare din partea adultului, sanatosi fizic, impliniti intelectual si psihologic, foarte bine educati si emanand bucurie si bunatate unul fata de altul. In urmatorul citat, Dr. Montessori vorbeste despre prima Casa dei Bambini din Roma, ilustrand importanta descoperirilor sale si esenta intregului invatamant Montessori de astazi:

Cand copiii au completat o actvitate prin care au absorbit ceva din mediu, ei par odihniti si profund satisfacuti. De parca o cale s-a deschis in sufletele lor care i-a condus la toate fortele lor latente, relevand cea mai buna parte a lor. Ei arata o mare dispozitie catre oricine, vor sa-i ajute pe altii si sunt plini de bunavointa.

Astazi exista toate tipurile de proiecte de cercetare privind rezultatele invatamantului Montessori. Rezultatele acestora arata ca pe masura ce copiii progreseaza intr-un sistem de invatamant Montessori autentic (deoarece exista scoli care folosesc numele dar nu au cadre didactice Montessori calificate) de la nivelul prescolar la gimnaziu si liceu, devin mai independenti si mai responsabili in actiuni si gandire. Ei desfasoara cercetari originale in toate directiile si depasesc repede nivelul de cunoastere al cadrului didactic in multe domenii. Ei intra in societate si devin cetateni responsabili si cu gandire critica mult mai devreme decat s-a crezut ca este posibil, organizand drumetii, proiecte si actiuni sociale si ecologice, ucenicie. Isi dezvolta deprinderi de studiu excelente incat depasesc nivelul curriculum-ului din scolile traditionale. Cercetarile longitudinale releva lipsa oricarei forme de violenta in comportamentul adultilor care au urmat un invatamant Montessori, in special in perioada prescolara. 


Sursa: Asociatia Alternative Pedagogice 

experiment

Iți trebuie:
o farfurie întinsă
puțin lapte
colorant alimentar
2 bețișoare pentru urechi
detergent lichid de vase

1. Toarnă lapte în farfurie în așa fel încât să acoperi baza.
2. Cu grijă, toarnă 2 picături de colorant alimentar în mijloc.
3. Înmoaie un bețișor în detergentul de vase, apoi atinge cu el centrul colorat.
4. Apasă bețișorul în jos până atingi baza farfuriei și ține-l acolo.
5. Înmoaie un alt bețișor în detergent și atinge cu el laptele, spre marginea farfuriei.

observatii stiintifice:


Prima oară când atingi colorantul cu bețișorul înmuiat în detergent, culoarea se va împrăștia la baza farfuriei. Când introduci bețișorul în lapte, colorantul va ieși la suprafață. Când atingi cu cel de-al doilea bețișor, culoarea se va mișca, formând diverse forme.

explicatia experimentului:

Laptele este format din molecule de apă și molecule de grăsime. Detergentul este format din molecule de detergent. Aceste molecule au sarcini negative sau pozitive, care se atrag sau se resping. Moleculele de apă au sarcini pozitive iar moleculele de detergent au sarcini negative. De aceea, când scufunzi bețișorul, laptele se va mișca. Moleculele de colorant se mișcă odată cu toate celelalte molecule.

stiinte naturale la gradinita

copilul de gradinita va invata despre:

Plante si animale. Natura este prima care ii starneste micutului curiozitatea, asa ca va fi incantat sa afle cate ceva despre ea. Va invata cum sa le recunoasca, sa le descrie si sa le ingrijeasca.

Cele cinci simturi. Gustul, mirosul, vazul, auzul si simtul tactil ii sunt exploatate celui mic la maximum pentru a face cunostinta cu lumea inconjuratoare.

Dezvoltarea gandirii. Puiul tau va invata sa puna intrebari, sa asculte, sa oberve detalii si sa intreprinda mici experimente.

Activitati sportive. Copiii sunt adeseori dusi, in sezonul de primavara sau toamna, in parc sau in curtea gradinitei pentru putina miscare. In acest fel, ei invata cat de importanta este dezvoltarea fizica prin exercitii de gimnastica, alergare si sporturi de echipa.

Obiceiuri sanatoase. Cu siguranta, prichindeii au invatat de acasa regulile de igiena personala, dar la gradinita va aprofunda obiceiurile despre curatenia proprie, dar si a locului unde stau. Spalatul pe dinti si ordonarea jucariilor sunt primele pe lista.

Alimentatie. Cat de important este sa manance sanatos, care sunt alegerile cele mai bune cand vine vorba de mancarem, obiceiuri culinare in diferite culturi si bunele maniere la masa sunt doar cateva dintre lectiile predate de doamna educatoare.

Siguranta. Primul ajutor si regulile de siguranta sunt prezentate micutilor pentru a se descurca in situatii limita. De asemenea, ei trebuie sa cunoasca faptul ca pot suna la 112 pentru a cere ajutor in astfel de imprejurari.

miercuri, 22 iulie 2015

Cerere de detaşare la cerere prin concurs specific

Cerere de detaşare la cerere prin concurs specific Nr. ___________ /_______2015 Se certifică exactitatea datelor Inspector şcolar pentru managementul resurselor umane __________________________________________ Viza Oficiului Juridic _______________________________________ Avizul pentru detaşare în interesul învăţământului Director, _____________________________________ Director, ______________________________________ Director, ______________________________________ Domnule Inspector Şcolar General, Subsemnatul(a) (inclusiv iniţiala tatălui)_______________________________________________________________________________ __________________________________________________________, născut(ă) la data de _____________19_____, titular(ă) pe(la) postul (catedra) de ________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________ de la (unitatea de învăţământ)_________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________, localitatea __________________________________________________________________________________________________, judeţul (sectorul) __________________________________, vă rog să-mi aprobaţi detaşarea la cerere începând cu 1 septembrie 2015 pe(la) un post/o catedră publicat(ă) vacant(ă). Menţionez următoarele: I. Am domiciliul în localitatea___________________________________________, judeţul (sectorul) _________________________, strada ___________________________ nr. ________, bloc _________, ap. _________, TELEFON:______________________, conform actului de identitate _____seria ________nr. __________________eliberat de __________________________; COD NUMERIC PERSONAL II. Sunt absolvent(ă) al(a) (Univ., Academiei., Institutului, I.P.-3 ani, Colegiului, Şc. de maiştri, Şc. postliceală, Lic. ped.)___________________________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________________________________ Facultatea _________________________________________________________________________________________________________________ nivelul studiilor (medii, postliceale, universitare de scurtă durată, ciclul I de studii universitare de licenţă, ciclul II de studii universitare de masterat, universitare de lungă durată)_______________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________, cu durata studiilor de ______ani (curs zi; seral; fără frecvenţă; frecvenţă redusă; învăţământ la distanţă), promoţia ________, cu media la examenul de stat (licenţă)/absolvire _________________, cu specializarea principală_________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________________, secundară ____________________________________________________________________________________________________ (1) . P ____,_____ După absolvirea învăţământului universitar de lungă durată/ciclului II de studii universitare de masterat am absolvit: - Facultatea _____________________________________________, cu durata studiilor de ______ani (curs zi; seral; frecvenţă redusă; fără frecvenţă; învăţământ la distanţă), promoţia ____________, cu media la examenul de stat (licenţă)/absolvire______________, cu specializarea________________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________ P ____,_____ - Studii postuniversitare de specializare cu durata de _____semestre _______________________________ _______________ P ____,_____ - Studii academice postuniversitare cu durata de _____semestre ________________________________________________ P ____,_____ - Studii aprofundate de specialitate cu durata de _____semestre ________________________________________________ P ____,_____ - Masterat în sistem postuniversitar sau în cadrul ciclului II de studii universitare _____________________________________ P ____,_____ - Cursuri de perfecţionare postuniversitare cu durata de _____semestre ___________________________________________ P ____,_____ - Studii postuniversitare de specializare, academice postuniversitare cu durata mai mică de 3 semestre_____________________ ______________________________________________________________________________________________________ P ____,_____ - Studii aprofundate de specialitate, cursuri de perfecţionare postuniversitară cu durata mai mică de 3 semestre _____________ ______________________________________________________________________________________________________ P ____,_____ - După absolvirea ciclului I de studii universitare de licenţă am absolvit studii postuniversitare în domeniul (1 ) _____________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________ P____,_____ Luat în evidenţa I.S.J./I.S.M.B. (pentru cadrele didactice titulare provenite din alte judeţe, care solicită detaşare la cerere) 97 III. La data depunerii dosarului: sunt DEBUTANT cu media_______; am DEFINITIVATUL cu media ___________; GRADUL II cu media__________; GRADUL I cu media ________; DOCTORATUL ECHIVALAT CU GRADUL DIDACTIC I în anul __________, în specialitatea _____________________________________; GRADUL DIDACTIC I obţinut pe bază de examene, urmat de DOCTORAT în specializarea_____________________________________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________________________________________ P ___,_____ CATEGORIA (pentru antrenori) ____________în specializarea______________________________________________________ P ___,_____ IV. CALIFICATIVUL obţinut în anul şcolar 2012/2013__________________________________; şi în anul şcolar 2013/2014______________________________________________________ . P___,_____ NOTĂ: a) Pentru absolvenţii promoţiei 2014 şi debutanţii în primul an de activitate se ia în considerare calificativul parţial din anul şcolar 2014-2015. b) Pentru absolvenţii promoţiei 2013 şi debutanţii în al doilea an de activitate se iau în considerare calificativul pentru anul şcolar 2013-2014 şi calificativul parţial din anul şcolar 2014-2015. c) În cazul întreruperii activităţii la catedră, în perioada ultimilor doi ani şcolari, se iau în considerare calificativele pentru ultimii doi ani şcolari în care cadrul didactic şi-a desfăşurat activitatea. d) În cererea fiecărui cadru didactic se va trece media punctajului celor două calificative, cu excepţia situaţiilor de la punctul a). V.1. În perioada 01.09.2012 – 31.08.2014 (*), am desfăşurat următoarea activitate metodică: la nivelul şcolii(2) P______,_______, judeţului (municipiului Bucureşti)(3) P____,_____ ; la nivel naţional(3) P ______,______, la nivel internaţional(3) P _______,___________ . (*) Pentru învăţători/institutori din învăţământul primar/profesori pentru învăţământul primar se punctează activitatea metodică şi ştiinţifică desfăşurată pe parcursul a 2 ani şcolari din ultimii 5 ani şcolari încheiaţi, la alegerea cadrului didactic. În mod excepțional, în situația în care învățătorii/institutorii din învățământul primar/profesorii pentru învățământul primar cu o vechime de cel mult 5 ani în învățământ au întrerupt activitatea la catedră și evaluarea nu se poate realiza pe parcursul a 2 ani școlari, se punctează activitatea metodică și științifică desfășurată pe parcursul a cel mult 2 ani școlari din ultimii 5 ani școlari încheiați. NOTĂ: a) Pentru absolvenţii promoţiei 2014 şi debutanţii în primul an de activitate se ia în considerare activitatea metodică şi ştiinţifică din anul şcolar 2014-2015. b) Pentru absolvenţii promoţiei 2013 şi debutanţii în al doilea an de activitate se ia în considerare activitatea metodică şi ştiinţifică din anul şcolar 2013-2014. c) La nivelul şcolii se acordă 1 punct suplimentar, cadrelor didactice care au lucrat în ultimii doi ani şcolari încheiaţi la grupă/clasă cu copii/elevi integraţi proveniţi din învăţământul special, faţă de punctajul acordat la punctul V.1.a). d) În cazul întreruperii activităţii la catedră, în perioada ultimilor doi ani şcolari, se ia în considerare activitatea metodică şi ştiinţifică din ultimii doi ani şcolari în care cadrul didactic şi-a desfăşurat activitatea. V.2. În ultimii 5 ani calendaristici (la data depunerii dosarului) am participat, în colective de elaborare a unor acte normative şi legislative vizând calitatea activităţii specifice domeniului învăţământ, pentru:  Elaborarea de programe şcolare aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale; P ____,____  Elaborarea de manuale şcolare aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale; P ___,____  Elaborarea de monografii / lucrări ştiinţifice înregistrate ISBN; P____,____  Elaborarea de ghiduri metodologice sau alte auxiliare curriculare / de sprijin; P____,____  Elaborarea de articole şi studii de specialitate, publicate în diferite reviste de specialitate la nivel judeţean sau naţional, înregistrate cu ISSN; P____,____  Elaborarea de cărţi în domeniul educaţional / de specialitate, publicate cu ISBN, cu referent ştiinţific în domeniu; P____,____  Elaborarea de mijloace de învăţământ omologate de Ministerul Educaţiei Naţionale; P____,____ V.3. Activităţi desfăşurate în cadrul programelor de reformă coordonate de Ministerul Educaţiei Naţionale (formator AEL, Phare-VET, Phare, Banca Mondială, Socrates, Leonardo da Vinci ş.a.), altele decât cele punctate anterior; P____,____ V.4. Activităţi desfăşurate în cadrul programelor de formare continuă acreditate de Centrul Naţional de Formare a Personalului din Învăţământul finalizate cu Certificat de competenţă profesională sau adeverinţă echivalentă; P____,____ V.5. Activităţi desfăşurate prin Casa Corpului Didactic, în cadrul programelor de formare continuă, aprobate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi alte instituţii abilitate (Institutul Francez, British Council, Institutul Goethe ş.a.), finalizate în ultimii 5 (cinci) ani calendaristici (la data depunerii dosarului la inspectoratul şcolar) cu adeverinţă/certificat/diplomă. P____,____ VI. La 01.09.2014 am avut: ____________ ani întregi, vechime efectivă la catedră (inclusiv perioada rezervării catedrei). P____,____ VII. Criteriile social – umanitare (Da / Nu): a) ______ b) ______ c) _____ d) ______ e) ______f)______. VIII. În perioada 01.09.2008 – 31.08.2015 am fost detaşat(ă) astfel: - An şc. 2005-2006 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2006-2007 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2007-2008 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la_______________________________. - An şc. 2008-2009 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2009-2010 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2010-2011 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la_______________________________. - An şc. 2011-2012 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. TOTAL PUNCTAJ(4) : P ________ , ________ 98 - An şc. 2012-2013 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ___________ ___________________de la _______________________________. - An şc. 2013-2014 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2014-2015 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. IX. Am luat cunoştinţă că nu mi se vor plăti drepturile de detaşare prevăzute de Hotărârea de Guvern nr. 281/1993 cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile Legii 53/2003, Codul Muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Răspund de exactitatea datelor înscrise în prezenta cerere şi declar că voi suporta consecinţele în cazul unor date eronate. Data________________ Semnătura____________________ ( 1 ) Se punctează nivelul studiilor; ( 2 ) Documente cu confirmarea scrisă a directorului unităţii de învăţământ; ( 3 ) Documente cu confirmarea scrisă a inspectorului şcolar de specialitate; ( 4 ) Pentru cadrele didactice detaşate în ultimii doi ani şcolari, punctajul se completează de către unitatea de învăţământ la care cadrul didactic este detaşat sau de către unitatea de învăţământ la care cadrul didactic este titular NOTĂ. Punctajul se completează de către unitatea de învăţământ la care cadrul didactic este titular/detaşat, se verifică şi eventual se recalculează în comisia de mobilitate a personalului didactic constituită la nivelul inspectoratului şcolar. ANEXEZ ÎN URMĂTOAREA ORDINE (în dosar): 1. Copie de pe actul de numire/transfer pe postul didactic de la unitatea de învăţământ la care funcţionez ca titular(ă), autentificată de conducerea unităţii de învăţământ. 2. Copia actului de identitate (B.I/C.I) din care să rezulte domiciliul. 3. Copii legalizate de pe actele de studii (inclusiv foaia matricolă). 4. Copii autentificate de conducerea unităţii de învăţământ la care funcţionez ca titular(ă)/detaşat(ă), de pe certificatele de grade didactice şi de pe actele doveditoare privind schimbarea numelui. 5. Aprecierea conducerii unităţii de învăţământ la care funcţionez ca titular(ă)/detaşat(ă) din care să rezulte calificativele acordate de Consiliul de Administraţie pentru anii şcolari 2012/2013 şi 2013/2014 (conform fişei de evaluare) şi calificativul parţial pentru anul şcolar 2014-2015 (dacă este cazul). 6. Fişa/fişele de evaluare a activităţii metodice şi ştiinţifice la nivel de şcoală, judeţ, naţional, însoţită de documentele justificative. 7. Copii ale programelor şcolare elaborate şi aprobate, ale coperţilor manualelor şcolare, ghidurilor şi cărţilor, ale studiilor şi articolelor publicate, documentele prin care s-au omologat materialele didactice, autentificate de conducerea unităţii de învăţământ la care funcţionez ca titular(ă). 8. Copii ale adeverinţelor/diplomelor din care reiese participarea la activităţi desfăşurate în cadrul programelor de reformă coordonate de Ministerul Educaţiei Naţionale şi/sau participarea la activităţi desfăşurate în cadrul programelor de formare continuă, autentificate de conducerea unităţii de învăţământ la care funcţionez ca titular(ă)/detaşat(ă). 9. Copie de pe carnetul de muncă şi/sau copia filei corespunzătoare din registrul general de evidenţă a salariaţilor, autentificată de conducerea unităţii de învăţământ la care funcţionez ca titular(ă)/detaşat(ă). 10. Copii ale deciziilor de detaşare din perioada 01.09.2008 – 31.08.2014 (dacă este cazul); 11. Adeverinţa, eliberată de unitatea de învăţământ la care funcţionez ca titular(ă)/detaşat(ă), din care să rezulte vechimea la catedră. 12. Documentele care să ateste punctajul acordat, eventual pentru criteriile social-umanitare. 13. Avizul pentru detaşare de la unitatea/unităţile de învăţământ la care funcţionez ca titular. 14. Candidaţii din alte judeţe vor anexa, în mod obligatoriu, adeverinţă eliberată de inspectoratul şcolar al judeţului respectiv din care să rezulte că cererea de detaşare la cerere a solicitantului în alt judeţ a fost luată în evidenţă. **) Subsemnatul(a)_______________________________________________, legitimat(ă) cu (B.I/C.I) ______ seria ______ nr.______________, eliberat de Poliţia_______________________, OPTEZ ca începând cu 1 septembrie 2015, să fiu detaşat(ă) la cerere pe(la) postul / catedra: Unitatea de învăţământ Post/catedra (Nr. ore) Localitatea ________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________ Data_________________ Semnătura_______________ **) NOTĂ: Se completează după repartizare.

acord detasare inv

Acord pentru detaşare în interesul învăţământului în anul şcolar 2015-2016 Nr. ___________ /_______2015 Verificat exactitatea datelor Director, ______________________________________________ Avizul pentru detaşare în interesul învăţământului Director, _____________________________________ Director, ______________________________________ Director, ______________________________________ Domnule Director, Subsemnatul(a) (iniţiala tatălui)___________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________, ______________________________________________născut(ă) la data de __________________________________________, COD NUMERIC PERSONAL: cu domiciliul în localitatea______________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________, strada _____________________________________________________, nr.____, bl.____, scara _____, ap.______, judeţul (sect.) ____________________________,TELEFON ___________________, posesor al B.I. / carte de identitate seria _______, nr.__________, eliberat(ă) de Poliţia ______________________________________, la data de _______________, prin prezenta vă comunic acordul meu privind încadrarea cu statut de cadru didactic detaşat în interesul învăţământului pentru anul şcolar 2014-2015, pe/la postul/catedra de_____________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________, de la (unitatea/unităţile de învăţământ) ________________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________, localitatea ________________________________________________________________________________________________________ . 1. Sunt titular(ă) pe/la postul/catedra de __________________________________________, de la (unitatea/unităţile de învăţământ)_______________________________________________________________________________________________, localitatea_________________________________________________________________________________________________, judeţul (sect.) ___________________________, din anul _______ . 2. Sunt absolvent(ă) al (a) (Univ., Institutului, Academiei, I.P. 3 ani, Colegiului, Şc. postliceale, Şc. de maiştri, Lic. Ped. etc.)_______________________________________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________ Facultatea ______________________________________________________________________________________ nivelul studiilor (medii, postliceale, universitare de scurtă durată, ciclul I de studii universitare de licenţă, ciclul II de studii universitare de masterat, universitare de lungă durată)__________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________ _ ________________________________________________________, cu durata studiilor de _____ ani (zi sau i.f., seral, f.r., f.f., i.d.), promoţia ________, cu specializarea principală_______________________________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________, secundară ______________________________________________________________________________________ cu media de absolvire a studiilor ____________; absolvent(ă) al(a) cursurilor postuniversitare_________________________________________ __________________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________________________________, cu durata studiilor de _____ ani, specialitatea_______________________________________________________________, promoţia _________ cu media de absolvire ______________. 3. Am obţinut definitivatul în anul________, cu media __________, gradul II în anul ________, cu media ___________, gradul I în anul ________, cu media __________, doctoratul în anul _______, în specialitatea___________________________ _______________________________________________________________________________________________________. 4. La 1 septembrie 2014 am avut __________ ani întregi vechime în învăţământ. 5. Sunt/nu sunt căsătorit(ă); soţul (soţia) este/nu este în prezent încadrat(ă) permanent în funcţia de__________________ __________________________________________________________________________________________________ de la _________________________________________________________________________________________________, localitatea _________________________________________________________________, judeţul (sect.) ___________________, am/avem ____________copii în întreţinere. Luat în evidenţa I.S.J./I.S.M.B. (pentru cadrele didactice titulare solicitate pentru detaşare în interesul învăţământului în alte judeţe) 95 6. În perioada 01.09.2005 – 31.08.2015 am fost detaşat(ă) astfel: - An şc. 2005-2006 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2006-2007 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2007-2008 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2008-2009 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2009-2010 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2010-2011 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2011-2012 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la_______________________________. - An şc. 2012-2013 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________ de la _______________________________. - An şc. 2013-2014 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________de la _______________________________. - An şc. 2014-2015 detaşat(ă) la cerere/în interesul învăţământului la postul/catedra de ______________________________de la _______________________________. 7. Anexez solicitarea unităţii de învăţământ primitoare. 8. Am luat cunoştinţă că nu mi se vor plăti drepturile de detaşare prevăzute de Hotărârea de Guvern nr. 281/1993 cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile Legii 53/2003, republicată, Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare. 9. Performanţele profesionale sunt prezentate în curriculum vitae anexat. ANEXEZ, ÎN URMĂTOAREA ORDINE, actele CERTIFICATE pentru conformitate cu originalul de către directorul unităţii de învăţământ unde sunt titular(ă): 1) curriculum vitae în care prezint performanţele profesionale, însoţit de documentele justificative; 2) copii legalizate de pe actele de studii şi foia matricolă; 3) acte doveditoare în situaţia schimbării numelui (dacă este cazul); 4) copii de pe certificatele de obţinere a gradelor didactice; 5) recomandarea consiliului/consiliilor de administraţie al unităţii/unităţilor de învăţământ la care funcţionez în anul şcolar 2014-2015, din care să rezulte calificativul acordat de consiliul de administraţie pentru anul şcolar 2012/2013 şi 2013/2014 (conform fişei de evaluare) şi calificativul parţial pentru anul şcolar 2014-2015; 6) copii ale deciziilor de detaşare din perioada 01.09.2005 – 31.08.2015 (dacă este cazul); 7) adeverinţă de vechime în învăţământ; 8) copie de pe buletinul/cartea/adeverinţa de identitate; 9) adeverinţa de salariat a soţului/soţiei (cu specificarea clară a locului de muncă la care este încadrat(ă); 10)copia certificatelor de naştere ale copiilor (dacă este cazul); 11)avizul pentru detaşare de la unitatea/unităţile de învăţământ la care funcţionez ca titular. Răspund de exactitatea datelor înscrise în prezenta cerere şi declar că voi suporta consecinţele în cazul unor date eronate. Data _____________________ Semnătura___________________

Model solicitare unitate detasare interesul invatamantului

Model de cerere scrisă formulată de unitatea de învăţământ primitoare pentru detaşare în interesul învăţământului în anul şcolar 2015-2016

ANTET
Unitatea de învăţământ:
 


Nr. _________ / __________




Doamnei/Domnului profesor ____________________________________________
Unitatea de învăţământ: _________________________________________________
                                                (unitatea la care este titular)




În conformitate cu prevederile Art. 82, alin. 2 din Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2015-2016, aprobată prin OMEN nr. 4895/2014, cu modificările şi completările ulterioare, vă solicităm acordul scris (Anexa nr. 14 la Metodologie, pag. 94) pentru detaşarea dumneavoastră în interesul învăţământului în anul şcolar 2015-2016, începând cu data de 01.09.2015, pe postul / catedra de ____________________________
_______________________________________________________________________________
de la unitatea de învăţământ ________________________________________________________ .

Detalii post: _____________________________________________________________________ .

Dosarul dumneavoastră, conţinând documentele prevăzute în Acordul tip pentru detaşare în interesul învăţământului în anul şcolar 2015-2016, se înregistrează la secretariatul unităţii noastre în perioada 30-31 iulie 2015 şi 17-18 august 2015.



DIRECTOR,
Numele şi prenumele ________________________


Semnătura __________________

detasare in interesul invatamantului

DC-detasare la cerere in baza rezultatelor concursului cu probe scrise
DCC- detasare la cerere prin continuitate
DII- detasare in interesul invatamantului
DCS-Detasare la cerere prin concurs specific
Anexam, in copie, pentru fiecare cadru didactic:
1) curriculum vitae în care prezint performanţele profesionale,
însoţit de documentele justificative; 
2) copii legalizate de pe actele de studii şi foia matricolă; 
3) acte doveditoare în situaţia schimbării numelui (dacă este cazul); 
4) copii de pe certificatele de obţinere a gradelor didactice; 
5) recomandarea consiliului/consiliilor de administraţie al
 unităţii/unităţilor de învăţământ
 la care funcţionez
în anul şcolar 2015-2016,
din care să rezulte calificativul acordat de consiliul de administraţie
 pentru anul şcolar 2013/2014 şi 2014/2015
(conform fişei de evaluare) şi calificativul parţial pentru anul şcolar 2014-2015; 
6) copii ale deciziilor de detaşare din perioada 01.09.2004 – 31.08.2015 (dacă este cazul); 
7) adeverinţă de vechime în învăţământ; 
8) copie de pe buletinul/cartea/adeverinţa de identitate; 
9) copie a actului de numire în învățământ; 
10) copie a procesului-verbal al ședinței consiliului de administrație; 
11) copie dupa adresa de comunicare a aprobării detaşării
către unitatea la care cadrul didactic este titular

sâmbătă, 11 iulie 2015

gradinita OBIECTIVE urmarite

OBIECTIVE CADRU DOMENIUL LIMBĂ ŞI COMUNICARE
  Dezvoltarea capacităţii de exprimare orală, de înţelegere şi utilizare corectă a semnificaţiilor structurilor verbale orale;

 Educarea unei exprimări verbale corecte din punct de vedere fonetic, lexical, sintactic;

 Dezvoltarea creativităţii şi expresivităţii limbajului oral;

 Dezvoltarea capacităţii de a înţelege şi transmite intenţii, gânduri, semnificaţii mijlocite de limbajul scris. DOMENIUL ŞTIINŢELOR

 Dezvoltarea operaţiilor intelectuale prematematice;

 Dezvoltarea capacităţii de a înţelege şi utiliza numere, cifre, unităţi de măsură, întrebuinţând un vocabular adecvat;

 Dezvoltarea capacităţii de recunoaştere, denumire, construire şi utilizare a formelor geometrice;

 Dezvoltarea capacităţii de rezolvare de probleme prin achiziţia de strategii adecvate;

 Dezvoltarea capacităţii de cunoaştere şi înţelegere a mediului înconjurător, precum şi stimularea curiozităţii pentru investigarea acestuia;

 Utilizarea unui limbaj adecvat în prezentarea unor fenomene din natură şi din mediul înconjurător;

 Formarea şi exersarea unor deprinderi de îngrijire şi ocrotire a mediului înconjurător, în vederea educării unei atitudini pozitive faţă de acesta.

DOMENIUL OM ŞI SOCIETATE

 Cunoaşterea şi respectarea normelor de comportare în societate; educarea abilităţii de a intra în relaţie cu ceilalţi;

 Educarea trăsăturilor pozitive de voinţă şi caracter şi formarea unei atitudini pozitive faţă de sine şi faţă de ceilalţi;

 Cunoaşterea unor elemente de istorie, geografie, religie care definesc portretul spiritual al poporului român;

  Formarea şi consolidarea unor abilităţi practice specifice nivelului de dezvoltare motrică;

 Îmbogăţirea cunoştinţelor despre materiale şi caracteristicile lor, precum şi despre tehnici de lucru necesare prelucrării acestora în scopul realizării unor produse simple;

 Formarea deprinderilor practic-gospodăreşti şi utilizarea vocabularului specific.

DOMENIUL ESTETIC ŞI CREATIV

 Formarea unor deprinderi de lucru pentru realizarea unor desene,picturi,modelaje;

 Realizarea unor corespondenţe între diferitele elemente de limbaj plastic şi forme,obiecte din mediul înconjurător (natură, artă şi viaţa socială);

 Stimularea expresivităţii şi a creativităţii prin desen, pictură,modelaj;

 Formarea capacităţii de receptare a lumii sonore şi a muzicii;

 Formarea capacităţilor de exprimare prin muzică;

 Cunoaşterea marilor valori ale creaţiei muzicale naţionale şi universale.


DOMENIUL PSIHOMOTRIC

 Formarea şi dezvoltarea deprinderilor motrice de bază şi utilitar-aplicative;

 Stimularea calităţilor intelectuale, de voinţă şi afective în vederea aplicării independente a deprinderilor însuşite;

 Cunoaşterea deprinderilor igienico-sanitare pentru menţinerea stării de sănătate


 OBIECTIVE DE REFERINTA DOMENIUL LIMBĂ ŞI COMUNICARE

O1: Să participe la activităţile de grup, inclusiv la activităţile de joc, atât în calitate de vorbitor, cât şi în calitate de auditor.

O2: Să înţeleagă şi să transmită mesaje simple; să reacţioneze la acestea.

O3: Să audieze cu atenţie un text, să reţină ideile acestuia şi să demonstreze că l-a înţeles.

O4: Să distingă sunetele ce compun cuvintele şi să le pronunţe corect.

O5: Să-şi îmbogăţească vocabularul activ şi pasiv pe baza experienţei, activităţii personale şi/sau a relaţiilor cu ceilalţi şi simultan să utilizeze un limbaj oral corect din punct de vedere gramatical.

O6: Să recepteze un text care i se citeşte ori i se povesteşte, înţelegând în mod intuitiv caracteristicile expresive şi estetice ale acestuia.

 O7: Să fie capabil să creeze el însuşi (cu ajutor) structuri verbale, rime, ghicitori, povestiri, mici dramatizări, utilizând intuitiv elementele expresive

O8: Să recunoască existenţa scrisului oriunde îl întâlneşte.

O9: Să înţeleagă că tipăritura (scrisul) are înţeles (semnificaţie).

O10: Să găsească ideea unui text, urmărind indiciile oferite de imagini.

 O11: Să manifeste interes pentru citit.

 O12: Să recunoască cuvinte simple şi litere în contexte familiare.

O13: Să recunoască literele alfabetului şi alte convenţii ale limbajului scris

O14: Să utilizeze materiale scrise în vederea executării unei sarcini date.

O15: Să perceapă şi să discrimineze între diferitele forme, mărimi, culori – obiecte, imagini, forme geometrice, tipuri de contururi etc.

O16: Să utilizeze efectiv instrumentele de scris, stăpânind deprinderile motrice elementare necesare folosirii acestora

O17: Să utilizeze desene, simboluri pentru a transmite semnificaţie

O18: Să descopere că scrierea îndeplineşte anumite scopuri, cerinţe sociale şi să se folosească de această descoperire.

O19: Să înţeleagă semnificaţia cuvintelor, literelor şi cifrelor, învăţând să le traseze.


 DOMENIUL ŞTIINŢELOR

O1: Să-şi îmbogăţească experienţa senzorială, ca bază a cunoştinţelor matematice referitoare la recunoaşterea, denumirea obiectelor, cantitatea lor, clasificarea, constituirea de grupuri/ mulţimi, pe baza unor însuşiri comune (formă, mărime, culoare) luate în considerare separat sau mai multe simultan;

O2: Să efectueze operaţii cu grupele de obiecte constituite în funcţie de diferite criterii date ori găsite de el însuşi: triere, grupare/regrupare, comparare, clasificare, ordonare, apreciere a cantităţii prin punere în corespondenţă.

O3: Să înţeleagă şi să numească relaţiile spaţiale relative, să plaseze obiecte într-un spaţiu dat ori să se plaseze corect el însuşi în raport cu un reper dat.

O4: Să recunoască, să denumească, să construiască şi să utilizeze forma geometrică cerc, pătrat, triunghi, dreptunghi în jocuri.

 O5: Să efectueze operaţii şi deducţii logice, în cadrul jocurilor cu piesele geometrice

 O6: Să numere de la 1 la 10 recunoscând grupele cu 1-10 obiecte şi cifrele corespunzătoare.

 O7: Să efectueze operaţii de adunare şi scădere cu 1-2 unităţi, în limitele 1-10.

O8: Să identifice poziţia unui obiect într-un şir utilizând numeralul ordinal.

O9: Să realizeze serieri de obiecte pe baza unor criterii date ori găsite de el însuşi.

O10: Să compună şi să rezolve probleme simple, implicând adunarea/ scăderea în limitele 1-10.

O11: Să cunoască unele elemente componente ale lumii înconjurătoare (obiecte, aerul, apa, solul, vegetaţia, fauna, fiinţa umană ca parte integrantă a mediului, fenomene ale naturii), precum şi interdependenţa dintre ele.

 O12: Să recunoască şi să descrie verbal şi/sau grafic anumite schimbări şi transformări din mediul apropiat.

O13: Să cunoască elemente ale mediului social şi cultural, poziţionând elementul uman ca parte integrantă a mediului.

O14: Să cunoască existenţa corpurilor cereşti, a vehiculelor cosmice.

 O15: Să comunice impresii, idei pe baza observărilor efectuate.

O16: Să manifeste disponibilitate în a participa la acţiuni de îngrijire şi protejare a mediului, aplicând cunoştinţele dobândite.

O17: Să aplice norme de comportare specifice asigurării sănătăţii şi protecţiei omului şi naturii.

 DOMENIUL OM ŞI SOCIETATE

 O1: Să cunoască şi să respecte normele necesare integrării în viaţa socială, precum şi reguli de securitate personală.

O2: Să-şi adapteze comportamentul propriu la cerinţele grupului în care trăieşte (familie, grădiniţă, grupul de joacă)

O3: Să aprecieze în situaţii concrete unele comportamente şi atitudini în raport cu norme prestabilite şi cunoscute.

O4: Să trăiască în relaţiile cu cei din jur stări afective pozitive, să manifeste prietenie, toleranţă, armonie, concomitent cu învăţarea autocontrolului.

O5: Să descrie şi să identifice elemente locale specifice ţării noastre şi zonei în care locuieşte (elemente de relief, aşezare geografică, obiective socio-culturale, istorice, religioase, etnice).

O6: Să cunoască şi să utilizeze unelte simple de lucru pentru realizarea unei activităţi practice.

O7: Să cunoască diferite materiale de lucru, din natură ori sintetice

O8: Să sesizeze modificările materialelor în urma prelucrării lor 14

 O9: Să identifice, să proiecteze şi să găsească cât mai multe soluţii pentru realizarea temei propuse în cadrul activităţilor practice.

O10: Să efectueze operaţii simple de lucru cu materiale din natură şi sintetice

O11: Să fie capabil să realizeze lucrări practice inspirate din natură şi viaţa cotidiană, valorificând deprinderile de lucru însuşite.

O12: Să se raporteze la mediul apropiat, contribuind la îmbogăţirea acestuia prin lucrările personale.

O13: Să dobândească comportamente şi atitudini igienice corecte faţă de propria persoană şi faţă de alte fiinţe şi obiecte.

 O14: Să capete abilitatea de a intra în relaţie cu cei din jur, respectând norme de comportament corect şi util celorlalţi.

O15: Să-şi formeze deprinderi practice şi gospodăreşti.

O16: Să se comporte adecvat în diferite contexte sociale.

DOMENIUL ESTETIC ŞI CREATIV

O1: Să redea teme plastice specifice desenului.

O2: Să obţină efecte plastice, forme spontane şi elaborate prin tehnici specifice picturii.

O3: Să exerseze deprinderile tehnice specifice modelajului în redarea unor teme plastice.

O4: Să recunoască elemente ale limbajului plastic şi să diferenţieze forme şi culori în mediul înconjurător.

O5: Să cunoască şi să diferenţieze materiale şi instrumente de lucru, să cunoască şi să aplice reguli de utilizare a acestora

O6: Să utilizeze un limbaj adecvat cu privire la diferitele activităţi plastice concrete

 O7: Să compună în mod original şi personal spaţiul plastic.

O8: Să interpreteze liber, creativ lucrări plastice exprimând sentimente estetice.

O9: Să privească şi să recunoască creaţii artistice corespunzătoare specificului de vârstă al copilului preşcolar şi preocupărilor acestuia (portrete de copii, jocuri ale copiilor, scene de familie, peisaje, activităţi cotidiene ale oamenilor)

O10: Să descopere lumea înconjurătoare cu ajutorul auzului.

O11: Să diferenţieze auditiv timbrul sunetelor din mediul apropiat şi al sunetelor muzicale.

 O12: Să diferenţieze auditiv intensitatea sunetelor din mediul apropiat şi a sunetelor muzicale.

O13: Să diferenţieze auditiv durata determinată a sunetelor din mediul apropiat şi a sunetelor muzicale

O14: Să diferenţieze auditiv înălţimea sunetelor muzicale.

O15: Să intoneze cântece pentru copii.

O16: Să cânte acompaniaţi de educatoare

O17: Să acompanieze ritmic cântecele.

 O18: Să cânte cântecele în aranjamente armonico-polifonice elementare.

O19: Să asocieze mişcările sugerate de textul cântecului cu ritmul acestuia

 O20: Să exprime prin mişcare starea sufletească creată de muzica audiată

. O21: Să exprime într-un joc impresia muzicală.

O22: Să improvizeze spontan, liber scurte motive sincretice: text onomatopeic + melodie, text onomatopeic + mişcare, text onomatopeic + melodie + mişcare;.

 O23: Să asculte şi să recunoască fragmente din creaţii muzicale naţionale şi universale, corespunzătoare specificului de vârstă al copilului preşcolar şi preocupărilor acestuia.


DOMENIUL PSHIHOMOTRIC

O1: Să cunoască şi să aplice regulile de igienă referitoare la igiena echipamentului.

O2: Să cunoască şi să aplice regulile de igienă a efortului fizic.

O3: Să-şi formeze o ţinută corporală corectă (în poziţia stând, şezând şi în deplasare).

O4: Să perceapă componentele spaţio-temporale (ritm, durată, distanţă, localizare).

O5: Să fie apt să utilizeze deprinderile însuşite în diferite contexte.

O6: Să se folosească de acţiunile motrice învăţate pentru a exprima sentimente şi/sau comportamente, pentru a răspunde la diferiţi stimuli (situaţii), la diferite ritmuri.

O7: Să manifeste în timpul activităţii atitudini de cooperare, spirit de echipă, de competiţie, fair-play. 8.


 SARCINILE EDUCATORULUI
- organizează, conduce şi desfăşoară activităţi educative cu clasa la care a fost numit;
 - urmăreşte cum se asigură ordinea, curăţenia şi atmosfera generală în sala de clasă ce i-a fost repartizată;
- se preocupă de cunoaşterea elevilor şi a clasei;
- consiliază elevii şi părinţii acestora în probleme de învăţare, de viaţă, de integrare socială;
 - reprezintă elevii în colectivul didactic şi ţine legătura cu profesorii care predau la clasă în vederea optimizării eforturilor acestora;
 - ţine legătura cu părinţii elevilor, comunică periodic familiei situaţia la învăţătură şi disciplină, prin şedinţele lunare sau prin caietul de corespondenţă ori scrisori informative.
-, supune situaţia disciplinară dezbaterii consiliului profesoral;
- completează, în condiţii grafice corespunzătoare, catalogul grupei;

despartirea corecta a cuvintelor in silabe

CUVINTE CARE PUN PROBLEME LA DESPĂRŢIREA ÎN SILABE

 ab-o-ri-gen
ab-ro-ga/    ad-op-ta/   ad-um-bri/   an-al-fa-bet /  an-or-ga-nic/  ant-arc-tic   bin-o-clu
de-scri-e /  de-spre  /  dez-a-cord/   dez-ac-ti-va/  dez-a-mă-gi/  dez-ar-ma
dez-a-van-taj/  di-spe-ra/  drept-unghi/   dez-e-chi-li-bra/  dez-in-for-ma/ dez-um-fla
din-a-poi/ hand-bal/ ex-a-cer-ba/   ex-or-bi-tant/  fi-ind-că/ gol-a-ve-raj/   ib-i-dem
i-gno-ra/ in-a-bil/  in-de-scrip-ti-bil/  in-e-dit/  in-e-cu-a-ţi-e/  in-e-fi-ca-ce/  in-e-gal
in-e-pu-i-za-bil/  in-e-vi-ta-bil/  in-ex-pli-ca-bil/  in-i-mi-ta-bil/  in-u-til/  in-o-por-tun
 in-sig-ni-fi-ant/  in-u-man/ in-o-fen-siv/ in-a-bor-da-bil/   in-ac-cep-ta-bil
in-a-dec-vat/  in-ad-mi-si-bil/   in-apt/  în-a-poi/   în-a-ri-pa/   în-ar-mat/  jert-fa
 man-o-pe-ra/  mă-ri-ni-mi-e/   mez-a-li-an-ţă/  miz-an-trop/ mon-o-clu/ ne-vral-gi-e
 om-o-nim/  par-o-nim/  paş-opt-ist/  ped-i-a-tru/  pen-um-bră/ port-ar-mă/ prim-or-di-al
pro-gnos-tic/  prunc-u-ci-de-re/ psih-a-na-list/  psih-i-a-tri-e/  re-sta-bi-li/ re-strân-ge
re-struc-tu-ra-re/  trans-mi-te/  sand-vici/  sin-o-nim/ sin-u-ci-de-re/ sub-li-ni-a
sub-or-do-na/  sub-ur-ban/ tot-u-na/  trans-fer/  tran-sil-vă-nean/   trans-mi-te
trans-por-ta/  trif-tong/  tri-unghi,vârst-nic