sâmbătă, 20 iunie 2015

jocuri pentru copiii care intampina dificultati la citire

Ne jucam cu literele
Jocuri sunt recomandate copiilor din clasele I-IV care intampina dificultati in actul lexic si grafic. Modul de adaptare a exercitiilor la nivelul fiecarui copil, tine de creativitatea profesorului.
1.    Roata silabelor!
Scop: exersarea cititului la nivelul silabelor
Timp: 5- 10 MINUTE
Aplicatie: Se face un cerc mare  care se imparte in sapte parti egale,  pe fiecare parte se scrie cate o vocala.  Se fac sageti care se pot fixa cu un ac in mijlocul cercului si pe care se scrie o consoana. Copilul trebuie sa invarta sageata si sa citeasca silaba pe care o indica aceasta.

2.    Citeste si potriveste!
Scop: Constientizarea eficienta a elementelor comparative, asemanari si deosebiri intre foneme si grafeme
Timp: 20-30 MINUTE
Aplicatie: Ex: Diferentiere Ş/S in scris- citit
Se deseneaza pe o foaie doua cercuri mari care se intersecteaza  in fata copilului sunt asezate cartonase pe care sunt scrise cuvinte care contin Ş in toate pozitiile (la inceputul cuvantului, la mijloc si la sfarsit),  S in toate pozitiile si cuvinte care contin ambele litere. Sarcina copilului este de a trage cate un cartonas, sa citeasca ce scrie pe cartonas, sa spuna ce litera/litere contin cuvintele si apoi sa puna cartonasul la locul potrivit. Daca un cuvant contine ambele litere (Ş/S) copilul va aseza cartonasul cu acel cuvant in intersectia cercurilor in care se gasesc ambele litere.
                                                       
3.    Repeta vocala!
Scop: activizarea si imbogatirea vocabularului, familiarizarea elevilor cu componenta  fonetica si grafica a cuvintelor.
Timp: 10- 15 MINUTE
Aplicatie: Copiii au sarcina de a scrie cuvinte in componenta carora se repeta o anumita vocala. Castiga copilul care gaseste cele mai multe cuvinte.
Ex: a- tata, mama,…….
       o- cocos, topor,…………
        i- pitic, ………………………
    
4. Masinutele si literele
 Scop: - diferentiere fonematică
Timp: 3 MINUTE
Material verbal:
– 2 masinute de culori diferite, 2 bucati de hartie, lipici, 2 carioci de culori diferite
Aplicatie:
Pas1:
– se va scrie pe fiecare biletel cate o litera (Ă, Â) dupa care acestea se vor lipi pe spatele masinutelor
Pas2:
– terapeutul/parintele va pronuta pe rand sunetele Ă şi Â
Pas3:
– copilul va trebui sa semnalizeze prin ridicarea masinutei cu biletelul Ă atunci cand aude sunetul Ă sau prin ridicarea masinutei cu biletelul  atunci cand aude sunetul Â

dislexia si disgrafia


Jocuri pentru corectarea dislexiei si disgrafiei 
Dislexia este o tulburare de invatare care are la baza o disfunctie neurologica ce impiedica dezvoltarea capacitatii de a citi.
Cateva dintre manifestari ar putea fi : citirea lenta, confundarea literelor, citirea silabelor invers, dificultati in intelegerea scrisului citit. 

Disgrafia  este o tulburare de invatare a comunicarii prin scris, care nu este atribuita intarzierii mintale, bolilor senzoriale, neurologice, tulburarilor emotionale sau mediului socio-economic precar.



Aceste jocuri sunt recomandate copiilor din clasele I-IV care intampina dificultati in actul lexic si grafic. Modul de adaptare a exercitiilor la nivelul fiecarui copil, tine de creativitatea profesorului.

1.      Joc – Memo litere
Scop: consolidarea literelor
Timp: 15-20 MINUTE
Aplicatie: Se iau dopuri de plastic de acelasi fel,  in interiorul carora se scriu sau se lipesc perechi de litere Dupa ce sunt amestecate, toate dopurile se intorc cu fata in jos. Fiecare jucator intoarce cate doua dopuri, daca sunt perechi raman intoarse, daca nu, se intorc inapoi. Jocul se termina atunci cand toate perechile sunt gasite. Castiga cel care gaseste cele mai multe perechi.           
2.      Identifica litera!
Scop: identificarea tacto-kinetica a literelor
Timp: 5- 10 MINUTE
Aplicatie:
Varianta 1: in prima faza  ii cerem copilului sa identifice litera pe care profesorul o scrie pe spatele lui.  Dupa cateva incercari profesorul ii cere copilului sa-si inchida ochii  si asa sa  identifice.
Varianta 2: ii cerem copilului sa scrie pe o foaie litera pe care profesorul o scrie pe spate. Dupa cateva incercari profesorul ii cere copilului sa-si inchida ochii si sa scrie pe o foaie litera scrisa pe spate.
3.  La vanatoare de litere!
Scop: diferentierea literelor asemanatoare acustic si vizual
Timp: 3- 5 MINUTE
Aplicatie:
Pe o foaie sunt scrise cu caractere mari  literele prezentate mai jos. iI spunem copilului ca va merge la vanatoare de litere si va avea un minut la dispozitie  sa taie cu o linie toate literele ex: Litera b din sirul de litere.
b b d b b p p d
d p b d d p p b
p d d d d b b b
b b b d p p d b
 4. Moara de litere!
Scop: dezvoltarea capacitatii de analiza si sinteza, activizarea vocabularului
Timp: 5- 10 MINUTE
Sarcina didactică: Copiii trebuie sa alcatuiasca cuvinte simple din literele date:
                                                A
                                     T                 C
                                S                           M
                                      F                O
                                                  L

psihopedagog Denes Melinda